Exteriört

Utvändig rekonditionering och reparation

En snygg bil är alltid en välvårdad bil. Bilens exteriör utsätts för stora påfrestningar varje gång man är ute och kör. Stenskott, salt, tjära, sura nedfall, sandblästring med mera sliter på bilen. Är inte bilen lackskyddad bör man vaxa lacken minst 1 gång/år. Maskintvättar man sin bil bör vaxningen ske oftare. Plastdetaljer bleknar av solens uv-strålar och blir spröda. En utvändig rekonditionering återställer till stora delar sliten lack, plastdetaljer behandlas och återfår sin ursprungliga lyster.

Polering

Våra erfarna och professionella polerare gör underverk med lacken på er bil. En obehandlad lackyta blir lätt repig och smutsig. Varje dag utsätts bilen för surt nerfall, sot, tjära, salt med mera som inte är bra för bilen. Tittar man på en obehandlad lackyta i mikroskåp syns det att lacken är full av små porer. Dessa porer samlar smuts som är mycket svåra att få rena genom vanlig biltvätt. En nytvättad bil som har smutsiga porer och många tvättrepor uppfattas som matt och tråkig.

För att få upp bilens glans och renhet krävs det att bilen genomgår en grundlig polering med rätt polermedel utifrån lackens skick. Efter avslutad polering rekommenderar vi att ni ger bilen ett fullvärdigt keramiskt lackskydd, till exempel Ditec Ceramic Ultra. Då skyddas lacken från yttre åverkan betydligt bättre än om man väljer vanligt vax eller silikonbaserat lackskydd.

Pris: Från 1875 kr inkl. moms

Lackkonservering

Lackkonservering är idag ett samlingsbegrepp för en behandling som står utöver vanligt vax. Det finns olika former av lackkonservering eller lackskydd som vissa kallar det. Vi har valt att använda oss av en lackkonservering som har keramiska egenskaper. Keramiska lackskydd ger en betydligt hårdare yta än äldre vanligare silikonbaserade lackskydd.

Hårdhet benämns med Mohs, där 1 är mjukt och 10 är hårdast (typ diamant). Keramiska lackkonserveringar ligger på 8-9 Mohs. Silikonbaserade brukar ligga på 6-7 Mohs. En annan fördel med moderna lackkonserveringar är att man inte behöver tänka på vilken avfettning man använder, detta eftersom keramiska medel står emot alla typer av avfettningsmedel avsedda för bilar. Vi har valt att använda oss av Ditec lackkonservering eftersom vi upplever den som en slitstark och användarvänlig lackkonservering, där inga restriktioner finns, såsom till exempel förbud mot att använda maskintvätt.

Pris: Från 3500 kr inkl. moms ( Ceramic Light, nybil, repborttagning/polering ingår ej)

Fälgskydd

Alloy Wheel Protection är skyddet för aluminiumfälgar. Skyddar mot permanenta fläckar som sot och metallpåslag. Smutsen kan alltid lätt tvättas bort med schampo eller med alkalisk avfettning utan att skada fälgen. Man kan tvätta fälgen med i stort sätt alla olika fälgtvättmedel utan att skada behandlingen men det finns inget behov av detta. Det enda ni behöver göra är att tvätta era fälgar med vår Alloy Wheel Cleaner för att alltid få rena och blanka fälgar.

Pris: Från 995 kr inkl. moms

Impregnering och underhåll tygcabriolet

För att få behålla en ren och fräsch tyg-cabriolet krävs det att man återkommande sköter tygets underhåll. Det gör man genom att inför varje säsong grundligt rengöra tyget och därefter återimpregnera det. Slitet och solblekt cabriolet-tyg kan återfå sin original lyster genom impregnering. Bedöms tyget vara alltför solblekt kan omfärgning krävas varpå en ny impregnering utförs. En korrekt utförd impregnering gör att vatten och smutspartiklar inte kan penetrera tygets yta och helt eliminerar risk för fukt och mögelangrepp i tyget.

Pris: Från 2395 kr inkl. moms

Glasbehandling

Glasbehandlingen är en hydrofobisk behandling, som ger effekten av att vatten blåser av vindrutan i hastigheter över 70km/h. Man skall alltså se denna behandling som ett komplement till vindrutetorkarna. En glasbehandling gör körningen betydligt mer trafiksäker eftersom sikten förbättras avsevärt i regnigt väder jämfört med ej behandlat glas. Behandlingen håller mycket hög kvalitet som inte tar skada av mekanisk påverkan. Återbehandling bör göras 1 ggr/år.

Pris: 795 kr inkl. moms

Stenskott vindruta

För att förhindra dyra rutbyte bör man laga ett stenskott omgående. Innan smuts och fukt tränger ner i skadan och temperaturskillnader får det att spricka vidare har vi som bäst chans att få det så gott som osynligt. Stenskott lagas genom att skadan fylls med ett speciellt resin som snabbt härdas med UV-ljus. Har du hel eller halvförsäkring på bilen betalar du 0-200 kr i självrisk beroende på försäkringsbolag. Vi lagar stenskott på bilens framruta med ett marknadsledande system tillverkat i Sverige.

Pris: 495 kr inkl. moms för första skottet, 100 kr inkl. moms/skott för fler än ett.

Repor i vindruta

Små repor från vindrutetorkarna eller från isskrapning är ingen anledning för att byta ut vindrutan. Med vårt kunnande hjälper vi er mer än gärna att ta bort era glasrepor. Mindre repor är inga problem att få bort helt, större repor är lite svårare. Kom in med bilen och visa skadorna så kan vi på plats ge en riktig bedömmning om utfallet av en reparation.

Pris: Startkostnad 500 kr, därefter 40 kr/cm inkl. moms.

Strålkastarrenovering

Gulnande, repiga och oxiderade strålkastare försämrar sikten avsevärt vid mörkerkörning på grund av att ljuset från lamporna får svårt att passera strålkastarglaset. Detta åldersslitage ser man ofta ute i trafiken på mötande bilar. Vi utför professionell och kostnadseffektiv renovering av strålkastarglas som fått en sliten och gulnande yta. Strålkastarna blir i de flesta fall helt återställda.

Reparationen är i flera steg och för att få originalfinish krävs ett mycket noggrant arbete. Oönskade reflexer och ljusspridningar kan uppstå vid felaktigt utfört arbete och man riskerar att blända mötande trafik samt att bli underkänd hos bilbesiktningen.

Pris: Från 1295 kr inkl. moms/strålkastare.

Riktning bucklor utan omlackering

Parkeringsskador och mindre bucklor som orsakats av tex. dörruppslag kan enkelt repareras utan omlackering. PDR-tekniken fungerar genom att man masserar tillbaka bucklor från baksidan av plåten. PDR-tekniken är idag väl ansedd och utnyttjas av både försäkringsbolag, privatpersoner och bilhandelsföretag. Våra PDR-tekniker var de första i Sverige som erbjöd hantverket och är idag troligen de bästa i Sverige med erfarenhet från tiotusentals reparerade bilar.

Pris: Från 995 kr inkl. moms (gäller mindre parkeringsskada <2cm/diameter)

Solfilm

Solfilm skyddar bilens kupé från IR (värme) och solblekande Uv-strålning.
Dessutom är en solfilmsmonterad bil skyddad från insyn utifrån. Våra solfilmsmontörer har mångårig erfarenhet och vi använder bara marknadsledande fabrikat för att garantera er bästa möjliga resultat. Filmen finns i flera olika tonings och reflektionsalternativ. Vi lämnar alltid 10 års garanti på våra solfilmsmontage.

Pris: 625 kr inkl. moms/ruta, tillägg för bakruta sedanmodell 625 kr inkl. moms.

Skyddsfilm

Skyddsfilm är ett bra val om man vill skydda utsatta ytor från stenskott eller annan mekanisk påverkan. Vanligast förekommande är att man monterar skyddsfilm på främre delen av huven och stötfångaren, insteg vid dörrar och hjulhus. Filmen är helt transparent, tunn och extremt slitstark.

Pris: Från 625 kr inkl. moms.